Nationaal Congres Citymarketing 2025 ‘De Gelukkige Stad’

Brede welvaart is niet zwart-wit. Als het economisch goed gaat, betekent dat niet dat we in essentie welvarend zijn. Brede welvaart is een combinatie van economische en sociaal-maatschappelijke rijkdom.

Donderdag 5 juni j.l. werd het Nationaal Congres Citymarketing 2025 georganiseerd met het thema ‘De Gelukkige Stad’. City marketeers vanuit heel Nederland verzamelden zich in het oude Tropicana van Rotterdam, nu bekend als Blue City, om zich te laten inspireren door elkaar.

Sprekers zoals Otto Raspe, Hoofdeconoom van de Rabobank, Spoken Word Artiest Elten Kiene en Frank Vijg en Daan Bovenberg, directie van Excelsior Rotterdam gaven hun visie op wat ‘brede welvaart’ betekent vanuit economisch en sociaal-maatschappelijk perspectief.

 

We hebben meer invloed dan we denken, we brengen waarde. Maar voor wie maken we die waarde? En voor wie maken we het waar? Voor wie is het een gelukkige stad… En wie is gelukkig ín de stad?

Nicolette Cornax | Delft Marketing

Otto Raspe – Hoofdeconoom Rabobank & Professor of Practice Brede Welvaart en Regionale Economie aan Tilburg University

Otto Raspe beantwoordt met ons twee kritische vragen: “Wat is brede welvaart precies en hoe behouden we leefbaarheid in steden die steeds verder verstedelijken? Wat maakt dat inwoners zich gelukkig en verbonden voelen aan de stad en hoe kunnen we dat bevorderen?”

Otto neemt ons mee in het vraagstuk of een rijke economie alleen verantwoordelijk is voor brede welvaart, of dat er ook andere elementen meewegen. Vanuit economisch perspectief wordt er op regio-niveau economische groei gemeten. Hoge productiviteitssectoren dragen bij aan een bredere regiowelvaart. Een World Class Industry zorgt voor een World Class Society. Uitgangspunt daarbij is dat de grootste drijfveer van een welvarende economie, een welvarend mens is. Wat een mens als welvarend ervaart, wordt aangetoond met de BWI. De Brede Welvaart Indicator toont 11 dimensies van ‘wat mensen van waarde vinden’. Onderwerpen als veiligheid, sociale contacten, gezondheid, inkomen en persoonlijke ontwikkeling staan hoog in de lijst. Een welvarende economie, ondersteunt de waarborging van al deze dimensies. Economie is dus een middel en de brede welvaart is het doel.

Een gelukkig mens voelt zich verbonden met een gelukkige stad, als in een aantal of in alle dimensies, worden voorzien. De welvaartsmaat verschuift dus van economische groei, naar menselijke waarde. Als city marketeers moeten we een verhaal vertellen dat elke regio telt.

Frank Vijg - Directeur Excelsior Foundation en Daan Bovenberg - Algemeen Directeur Excelsior Rotterdam

Frank Vijgen Daan Bovenberg vertellen over hun trots, De Excelsior Foundation en hoe die foundation wordt ingezet om impact te maken op verschillende lagen van de samenleving.

“Voetbal komt op alle lagen van de maatschappij. Als club maken wij impact door terug te geven aan de stad Rotterdam.”

Voetbal verbindt. Van gretig talent, tot trotse supporters, kinderen, volwassenen en ouderen. Iedereen is welkom bij de club. En zo vult Excelsior elke keer opnieuw het stadion. En samen met deze mensen geeft de club ook terug, want de passie voor voetbal reikt verder dan alleen in het stadion. Met name op straat, in de wijken en bij mensen thuis, wordt die passie aangewakkerd en gevoed. Door partnerships en donaties aan de Excelsior Foundations worden er sportinitiatieven georganiseerd in de wijken voor onder andere kinderen met sociaal-maatschappelijke uitdagingen. We benaderen de kinderen op een positieve manier waardoor het voetbalvlammetje wordt aangewakkerd. Daardoor maken ze nieuwe connecties, leren ze nieuwe skills en zo draagt de Excelsior Foundation bij aan de welvaart in de stad.

Van woorden naar daden...

Alma Musinovic - Senior Strateeg Citybranding, gemeente Rotterdam, Larissa Verbaas -Connector, Rotterdam. Make it Happen., Félice van Acker-Blommers - Manager Marketing & Communicatie, Rotterdam Partners vertellen over hoe ze door de handen ineen te slaan met Rotterdamse merken, de internationale positie van Rotterdam versterken.

“Van woorden naar daden.” In Rotterdam zeggen we “niet lullen, maar poetsen”… in Rotterdam “we make it happen”. Er is niks zo moeilijk als doelen waarmaken voor een stad waar iedereen eigen doelen en dromen heeft. Terwijl, als we impact maken bij één, de ander daarvan kan profiteren en meegenieten. Om een grotere impact te maken op en voor de stad is er een merkalliantie in het Rotterdamse in het leven geroepen om de impact van wat we doen op alle lagen in de stad te vergroten. Daardoor kan er aandacht gegeven worden aan een grotere diversiteit aan verhalen, óók de verhalen die in vergetelheid zijn geraakt. Want elk verhaal wat wordt verteld, maakt van een bewoner een trotse ambassadeur. De merkalliantie is een vehikel om de gezamenlijke doelen van Rotterdam waar te maken. Die gezamenlijke doelen binden ons en geven waarde aan de stad.

Tabo Goudswaard - Strategic Developer & Social Designer Dutch Design Foundation

Tabo Goudswaard laat zien dat ontwerpers bijdragen aan het mooier, duurzamer en socialer maken van onze wereld. Wat kunnen city marketeers leren vanuit de werkwijze en inspirerende voorbeelden van ontwerpkracht?

Een ontwerpproces en de verschillende stappen die je onderneemt om tot een ontwerp te komen ziet er heel anders uit dan een traditioneel plan van aanpak om een doel te behalen. Ontwerpen doe je samen, door met elkaar in gesprek te gaan, feedback te vragen en te participeren. Door samen te ontwerpen, verbreed je je blik en kom je vaak tot nieuwe en verrassende inzichten. Inzichten die je nodig hebt om tot impactvolle ontwerpen te komen.

Hoe doen ontwerpers dat dan? Maak een tastbaar ontwerp. Daarmee maak je waarden zichtbaar en voelbaar. Neem mee wat voor betrokkenen van betekenis is. Zo ontdek je constant nieuwe mogelijkheden om met je vraagstuk om te gaan. Laat de mogelijkheden zien om in actie te komen. Laat alle betrokkenen het ontwerp testen, zo creëer je eigenaarschap en agency. En als laatste zorg je ervoor dat alle stakeholders in hun kracht staan. Zo haal je het meeste uit iedere betrokkene en geeft dat voor iedereen betekenis aan het ontwerp.

Zeven inspirerende stadstours

Deelnemers konden kiezen uit verschillende tours door Rotterdam, elk gericht op een ander aspect van stedelijke innovatie en storytelling. Denk aan hergebruik van stedelijke ruimte, culturele hubs of maatschappelijk ondernemerschap. Een uitgelezen kans om citymarketing in de praktijk te ervaren.

Bedankt!

Onze speciale dank gaat uit naar alle betrokkenen en in het bijzonder het team van Rotterdam.Make it Happen. voor hun voortreffelijke gastheerschap:

Gaststad Rotterdam: Rotterdam.Make it Happen.

Keynote sprekers: Otto Raspe, Tabo Goudswaard, Frank Vijg & Daan Bovenberg

Moderators: Carlijn Leenders & Ruurt van der Wel

Gastsprekers: Alma (ألما) Musinovic, Larissa Verbaas en Félice van Acker Blommers 

Spoken word: Elten Kiene

Fotograaf: Eric Fecken

Videograaf: YesContent

Artikel: Nicolette Cornax