ALMERE CITY MARKETING EN BRABANT PARTNERS WINNAARS 2025
De Nationale City- en Regiomarketing Trofee is in 2025 gewonnen door Almere City Marketing en de City- en Regiomarketing Innovatie Award is in 2025 gewonnen door Brabant Partners.
Lees hier het volledige juryrapport
De Nationale City- en Regiomarketing Trofee (NCRT)
Zowel grote en kleine steden als ook regio’s kunnen meedingen naar dé belangrijkste prijs in ons vakgebied. Er is geen onderscheid tussen grote en kleine steden. Ook is er meer aandacht voor het feit dat steeds meer regio’s integrale marketing bedrijven. De winnaar van de NCRT dient als inspirerend voorbeeld en ambassadeur voor andere steden en regio’s.
De City- en Regiomarketing Innovatie Award
De City- en Regiomarketing Innovatie Award wordt uitgereikt aan de beste innovatie in ons vakgebied. Het betreft een innovatie die is toegepast in het kalenderjaar 2024. De Innovatie Award gaat over innovaties - of zelfs transformaties - waar het vakgebied en de vakgenoten van kunnen leren; innovaties met aantoonbare, blijvende effecten die het vak van city- of regiomarketing verrijken. Te denken valt aan een innovatief project of evenement, een innovatieve organisatievorm of samenwerking, een innovatieve manier van marketing of branding, enz.
Samen dienen deze twee prijzen om de professionalisering en ontwikkeling van ons vakgebied te steunen en stimuleren.
Over de winnaar van de Nationale City- en Regiomarketing Trofee: Almere City Marketing
Almere City Marketing is uitgeroepen tot de trotse winnaar van de Nationale City- en Regiomarketing Trofee 2025. De jury prees Almere voor 25 jaar consistent werken aan een sterk merk, waarbij de kernwaarde "Mensen maken de stad" centraal staat en voelbaar is van strategie tot uitvoering. Hun aanpak werd geroemd als een "stevig voorbeeld van hoe citymarketing kan bijdragen aan stedelijke ontwikkeling."
"We zijn enorm vereerd met deze erkenning," aldus Nick van Almere Citymarketing. "Het is een bekroning op jarenlang hard werken, niet alleen van ons team, maar van de hele Almeerse gemeenschap. Deze prijs motiveert ons om onze innovatieve en verbindende aanpak voort te zetten."
De andere genomineerden, Breda Marketing en Den Bosch Partners, ontvingen eveneens lof van de jury. Breda werd geprezen voor het creëren van beweging en het centraal stellen van inwoners en community, onder meer zichtbaar in hun Explore Breda platform. Den Bosch Partners maakte indruk met een razendsnelle professionalisering en een vooruitkijkende organisatie, waarbij zelfs de burgemeester de merkstrategie uitdraagt.
Karoline Wiegerink, namens de jury, lichtte toe: "De keuze was niet eenvoudig gezien de hoge kwaliteit van alle finalisten. Almere onderscheidde zich echter door hun langdurige, consistente en integrale aanpak die daadwerkelijk impact heeft op de stad en haar bewoners. Hun vermogen om het grote verhaal van Almere te verbinden met elk klein, persoonlijk verhaal is bewonderenswaardig."
Over Almere Citymarketing:
Almere Citymarketing is de organisatie verantwoordelijk voor de positionering en promotie van de stad Almere, met een focus op het verbinden van bewoners, bedrijven en bezoekers door middel van strategische marketing en communicatie.

Over de winnaar van de City- en Regiomarketing Innovatie Award: Brabant Partners
Tijdens de feestelijke uitreiking op het Nationaal Congres Citymarketing is Brabant Partners uitgeroepen tot winnaar van de City- en Regiomarketing Innovatie Award 2025. De organisatie ontving de prijs voor het project Wandelstarter, een innovatieve aanpak om recreatie dichter bij huis te brengen.
Het project Wandelstarter stimuleert inwoners om op ontdekkingstocht te gaan in hun eigen omgeving, zonder daarvoor grote afstanden af te leggen. De kracht van het initiatief ligt in de samenwerking met meer dan 100 partners, waarmee gebieden worden ontwikkeld tot aantrekkelijke recreatieve bestemmingen dichtbij huis.
De jury roemde vooral de datagestuurde aanpak van Brabant Partners in het managen van drukte in natuurgebieden. “De Wandelstarter is een slimme interventie voor recreanten die last minute op pad gaan. Het is praktisch, schaalbaar en breed gedragen,” aldus jurylid Karoline Wiegerink, professor City Hospitality aan de Haagse Hotelschool.
Andere genomineerden voor de Innovatie Award waren het Brandteam InFlevoland met hun project Identiteitsversterkend bouwen en Eilandmarketing Goeree-Overflakkee met de Eilandpas.
Met deze prijs onderstreept Brabant Partners de kracht van innovatie en samenwerking binnen city- en regiomarketing in Nederland.
Juryrapport 2025
Vakjury 2025
Robert Govers, Karoline Wiegerink, Luuk Helleman, Martin Boisen & Anneke Jongerius