Sprekers Nationaal Congres Citymarketing 2022
Floris Alkemade

'Kunst en wetenschap hebben het vermogen om te tonen dat het anders kan, dat verandering mogelijk is,' volgens Floris Alkemade, onder andere architect, stedenbouwkundig ontwerper en voormalig rijksbouwmeester. Na zijn studie aan de TU Delft was hij jarenlang verbonden aan het bureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) van Rem Koolhaas, waarvan de laatste acht jaar als partner. Hij werkte aan grote projecten en studies over de hele wereld. Bekende voorbeelden zijn Euralille, een grote gebiedsontwikkeling rondom het nieuwe TGV-station in Lille, het Ruhrmuseum in Essen en in Nederland het nieuwe Stadshart van Almere. Hij werd in 2018 verkozen tot architect van het jaar, onder meer door werk waarin hij zocht naar nieuwe manieren om vluchtelingen te huisvesten. Met zijn verbeeldingskracht en zijn onorthodoxe oplossingen is hij een grote inspiratiebron voor iedereen die zich bezighoudt met citymarketing.
Floris heeft onlangs de Grote Maaskantprijs gewonnen. Hij werd geroemd als een spirituele leidsman. En daar bleef het niet bij, want hij werd ook geridderd voor zijn aanpak van maatschappelijke uitdagingen. Hij zette verbeeldingskracht in om te laten zien dat complexe projecten met grote belangentegenstellingen, toch tot gedragen oplossingen kunnen komen.
Hanneke de Korte

Hanneke de Korte is directeur marketing en communicatie van de gemeente Utrecht. Voordat ze in haar huidige functie startte, werkte ze voor de gemeente Den Haag, waar ze verantwoordelijk was voor de bestuurlijke positionering en profilering van de stad en het college van B&W. Ook werkte ze ruim tien jaar voor Reclassering Nederland, eerst als communicatieadviseur/persvoorlichter en later in de rol van hoofd Media & Communicatie. Daarvoor was ze actief in de journalistiek bij onder andere het NOS Journaal, RTV Rijnmond en Tros TweeVandaag.
Hanneke vervult tijdens het Nationaal Congres Citymarketing de rol van moderator. Lekker energiek en dynamisch aangevuld met inhoudelijke kennis over het vak citymarketing én een journalistieke achtergrond. Wat ons betreft de ideale mix!
Sebastian Zenker

Sebastian Zenker
© Sebastian ZenkerSebastian Zenker is universitair hoofddocent aan de Copenhagen Business School. Hij heeft zijn doctoraat behaald aan de Universiteit van Hamburg en deed internationale ervaring op als gastonderzoeker aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Hij is een expert op het gebied van place marketing en place branding.
Zenker is voorstander van een multidisciplinaire ‘out of the box’-aanpak van place branding, niet alleen vanuit het marketingperspectief, maar ook vanuit sociaalpsychologisch en bestuurskundig perspectief. Op de vraag of place branding tijdverspilling is antwoordt hij dat place branding zeker veel academische waarde heeft, maar dat het in de praktijk alleen zin heeft als je iets goeds hebt om te communiceren. Heb je dat niet, dan kun je je tijd en geld beter besteden aan het verbeteren van de plek zelf.
Naast hoofddocent is Sebastian Zenker ook onafhankelijk adviseur. Zo verbindt hij de academische wereld met de praktijk en ervaart hij of theorieën en concepten werken en overleven in de ‘echte wereld’. Vanuit zijn bedrijf www.placebrand.eu werkte hij voor steden als Berlijn, Hamburg en Kopenhagen.
Lees alvast dit artikel van Sebastian Zenker over de waarde van place branding en city marketing en de nieuwste ontwikkelingen in ons vak.