11 Gouden woonmarketing tips voor citymarketeers

Woonmarketing, een onderdeel waar veel gemeenten en citymarketing organisaties hun hoofd over breken. Waar liggen de ambities op het gebied van woonmarketing en zijn er voldoende middelen om deze ambities te realiseren? Hoe maak je het een natuurlijk onderdeel van je strategie en ook belangrijk: hoe maak je het concreet? Op 31 januari 2019 organiseerde NCNL hier een bijeenkomst over. Dit zijn de 11 gouden tips die voortvloeiden uit deze bijeenkomst.

11 Gouden woonmarketing tips voor citymarketeers

  • Zorg voor veel contactmomenten met je doelgroep, creëer awareness en ga vanuit je bekendheid je imago laden. Zorg dat mensen weten dat je bestaat, pas daarna volgt conversie.
  • Gebruik je bestaande bewoners als ambassadeur, maar ook als vraagbaak. Zij hebben de kennis en kunnen jou van veel informatie voorzien. Ga actief informatie ophalen, deze komt niet vanzelf naar je toe. Dat kost tijd en energie, maar de investering is het waard.
  • Zorg voor een integrale marketingboodschap voor alle doeleinden en doelgroepen, vanuit je DNA.
  • Zorg voor objectieve informatie. Er zijn veel stakeholders die er belang bij hebben dat er gekleurde informatie naar buiten gaat.
  • Kijk nog eens goed naar de doelstellingen. Vaak worden er doelstellingen geformuleerd als ‘we willen groeien’ of ‘we willen een culturele stad zijn’. We moeten niet steeds meer op elkaar willen lijken. Er wordt te snel over het formuleren van de doelstellingen heen gestapt.
  • Worsteling van regio en stad. Dit ligt vanuit politiek oogpunt vaak lastig. Zoek in de regio naar complementariteit en in de stad naar uniciteit.
  • Begin niet zozeer met wooncampagnes, maar met meer branding. Laat zien wat stad en woonomgeving te bieden hebben en zorg dat eigen bewoners daar actief op ingezet en bij betrokken worden.
  • Waar ga je mensen zoeken? Focus niet alleen op je directe omgeving, maar ook landelijk. Bijvoorbeeld steden aan de rand van de randstad, zoals bijvoorbeeld Dordrecht en Almere, richten zich op mensen die geen woonruimte kunnen vinden in Rotterdam of Amsterdam. Richt je landelijk op geïnteresseerden, die juist heel bewust voor jouw stad kiezen.
  • Ga niet te ongericht zoeken naar nieuwe inwoners. Kijk vooral naar DNA en eigenheid van de stad. Probeer daar mensen bij te zoeken en niet een stad te zijn voor iedereen. Voorkom dat je stad financieel onbereikbaar wordt of van zichzelf vervreemdt.
  • Het in de markt zetten van ecologische of duurzame projecten trekt een nieuw type doelgroep aan die ook een impuls aan de diversiteit van je inwoners kan geven.
  • Woningbouw wordt grotendeels bepaald door woningbouwcontingenten en wat projectontwikkelaars interessant vinden. Richt je als citymarketeer meer op beïnvloeding van de overheid en de projectontwikkelaars.