Hoe voeg je als citymarketeer juist nu waarde toe?
1. Weet waar je voor staat!
Is er een lange termijn visie in jullie gebied? Gedragen door triple helix partners en inwoners?. Als er één ding handig is, dan is het wel een een gedragen focus waardoor je als stad herkend wordt, om bekend wil zijn en waar je voor gaat. Omdat we die nog niet hadden in Ede gingen we eerst maar eens aan de slag met het bepalen van een focus.
Focus bepalen sámen met de stad:
Je kent het wel, van die praat-avonden. Maar goed, tóch werkte het. Ik denk omdat we juist niet voor de ‘’buitenkant” gingen, maar inhoud wilden aanjagen en samen Ede meer gezicht wilden geven.
We definieerden merkwaarden en 3 thema’s “groen, gezond en actief”. Het mooie was, ze werden direct omarmd omdat er een logische voedingsbodem voor was. Zo gaf het richting aan het evenementenbeleid en verwelkomden we de Trailwalker: 100 km lopen door het groen van de Veluwe. Zo was het ook logisch dat Ede ging samenwerken met de Alliantie Voeding in de Zorg om bij te dragen aan optimale voedingszorg voor onze inwoners. En dat smaakt natuurlijk naar méér!
Het nut van een lange termijn visie:
Maar wil je echt duurzaam impact maken, dan is een lange termijn visie voor de stad nodig. Een visie die je ook integreert in je citymarketingstrategie. Burgemeester van der Knaap, die ook portefeuillehouder citymarketing was, initieerde het visietraject. Geheel in lijn met onze citymarketing aanpak en merkwaarden werd het proces “wandelen naar Ede2025” ingericht. Een klein strategieteam, waar ik als citymarketeer ook deel vanuit maakte, organiseerde een jaar lang gesprekken met de stad. Ede durfde nu nóg meer te kiezen en stelde vast: ‘Ede2025: Ede kiest voor Food’. Het werd iedereen duidelijk dat juist rondom gezond voedsel de toekomst ligt, qua kennis- en innovatiekracht door de aanwezigheid van de WUR, R&D bedrijven en van oudsher een actieve agrarische gemeenschap. Groen en Gezond bleven belangrijke onderleggers. Vanaf dat moment startte Ede ook als één van de eersten met een integraal voedselbeleid. Kortom Ede had een duidelijke richting, gedragen door de stad. De focus op food werkt als vliegwiel voor vele sociale, ruimtelijke en economische ontwikkelingen!
Wat is jouw rol als citymarketeer?
Als citymarketeer kan je naast visieontwikkeling, je rol vervolgens invullen door te zorgen dat de parels in de spotlight worden gezet. Maar nóg interessanter vind ik het om óók de rol te pakken als aanjager en verbinder rondom de lange termijn visie. Je gaat dan samen met partners in de stad zorgen dat er “bewijs” komt en zet initiatieven in de spotlights.
Twee voorbeelden
- Het voormalige kazerneterrein krijgt volop invulling als World Food Center (WFC) terrein met innovatieve Foodbedrijven. Sámen met één van hen, Foodinspiration heb ik met een breed Ede team het terugkerende b2b festival Food-Unplugged gelanceerd. Resultaat is dat niet alleen FoodInspiration een ambassadeur is van het WFC terrein, maar ook heel wat Food professionals nu Ede en haar focus op food kennen.
- Edemarkering organiseerde een perstour voor 180 internationale land- en tuinbouw journalisten in 2018 en leidden hen rond bij de vele innovatieve foodbedrijven en kennis-instellingen in de regio. Inmiddels had niet alleen Ede, maar ook regio Foodvalley een duidelijke focus op food. En dat maakt dat de organisatie van zo’n congres jou als citymarketing organisatie benadert als stad. Het leverde niet alleen mooie verhalen op in de internationale media, maar versterkte ook weer de banden binnen onze regio en last – but not least – het zorgde voor veel ambassadeurschap.
3. Waarom samenwerken loont
Heb je jouw doelstelling duidelijk gecommuniceerd? Je zal zien dat dát anderen aantrekt en het als een olievlek werkt. Bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en bewoners die zich in jouw doelstellingen herkennen komen ‘als vanzelf’ op jouw pad. En je kan dan samen ‘oplopen’ om te werken aan die gemeenschappelijke stip op de horizon. Ieder vanuit eigen perspectief. En ieder brengt eigen kennis, ervaring, projecten en budgetten mee. En daar zit ook de kracht, want ieder heeft een eigen intrinsieke motivatie om het doel te bereiken. En dan kan er veel. Ook met gesloten portemonnee.
Welke rol pak jij als citymarketeer?
Als citymarketeer kan je als geen ander de schakel zijn tussen initiatieven op alle schaalniveau’s en verschillende disciplines. Je weet als het goed is, namelijk als geen ander wat er speelt op lokaal niveau en hebt ook een goed landelijk netwerk met andere marketeers. Want hoe mooi is het als jou ‘case’ als regionaal of landelijk voorbeeld wordt gezien? Grote kans dat anderen aansluiten bijdragen om gezamenlijk nóg meer impact te creëren.
4. De SDG's als verbindend instrument
De Social Development Goals worden inmiddels door bedrijven, overheden, cultuur- en maatschappelijke organisaties breed erkend en ingezet bij het formuleren van ambities. Niet alleen mooi vanwege de inhoud, maar ook handig. Je hebt een gemeenschappelijke taal waarop je elkaar kan vinden. Vanuit welke thema’s en focus als stad je ook opereert, je zal zien dat je elkaar lokaal, regionaal, landelijk en internationaal vindt rondom de SDG’s.
Gebruik jij de de SDG’s al als citymarketeer? Het is een kompas om echt waarde toe te voegen aan je stad, door niet alleen je tijd, geld en aandacht op economie te richten, maar ook op de leefbaarheid van je directe leefomgeving en daarmee ook voor de wereld.
Tot slot...
Heel veel succes en blijf focussen op dát wat er echt toe doet, hoe klein het ook is… En ter inspiratie een paar andere voedsel pareltjes
-
De eierbal – Dé snack uit?
VisitGroningen presenteert heel overzichtelijk de thuis tips op haar website. Met podcasts, films en muziek uit de provincie, een livestream met Pieterburen en… typisch Groningse betaalbare recepten waarmee je het Groningen gevoel bij jou in huis haalt. - #Supportyourlocals Op deze landelijke site vind je alle lokale initiatieven op een rij die voornamelijk sinds Corona zijn opgestart. Nog steeds relevant!
- #Voedselanders zet zich als bottum-up netwerk van denkers en doeners in voor een duurzame en eerlijke landbouw- en voedselsystemen. Je vindt hier een activiteiten agenda en alle initiatieven op de kaart. Stuk voor stuk voorbeelden van betrokken gemeenschappen die relevant zijn voor jou inwoners. Zoals “Lekker Nassüh” uit Den-Haag die een time-bank systeem introduceerden waardoor ook actieve leden met een kleine beurs gezond en lekker kunnen eten uit de streek en Frysch Ekoprodukt die zich inzet voor behoud van het landschap, bodem en gezond eten uit de streek bij de mensen thuis bezorgd.