De AI-revolutie in Citymarketing: hype of gamechanger?
We struikelen inmiddels over de AI-events. Maar wat betekent kunstmatige intelligentie nu écht voor citymarketing, regiomarketing en destinatiemanagement? Is AI vooral hype of dé gamechanger die ons vak fundamenteel gaat veranderen?
Op woensdagmiddag 12 november 2025 doken we tijdens een kennissessie bij JADS in Den Bosch in de impact van AI op ons vakgebied. Niet vanuit de buzz, maar met een nuchtere blik op toepassingen, kansen en ethische vraagstukken.
Bart Brouwers (hoogleraar journalistiek aan de Rijks Universiteit Groningen & mediaondernemer) neemt meteen stelling: AI is geen hype meer maar een regelrechte gamechanger. In zijn betoog neemt hij de effecten en impact van AI op de journalistiek als voorbeeld, en legt vanuit daar een parallel met het vakgebied citymarketing.
Mede omdat al meer dan 50% van journalistieke taken kunnen worden overgenomen door kunstmatige intelligentie, zijn de gevolgen van AI voor de journalistiek groot: het aantal journalistieke platforms loopt terug met grote impact, zowel economisch (minder abonnees en minder advertentieopbrengsten) als strategisch (verlies van identiteit en vertrouwen). Brouwers schetst het Senseo-effect: minder goede informatie blijkt voor een groot publiek goed genoeg, minder mensen zijn bereid te betalen voor journalistiek. Hierdoor hebben veel journalistieke media het moeilijk, verandert het landschap voor online media snel (minder menselijke requests, meer machine-requests) en ontstaan (mede doordat traditionele aanbieder het niet meteen aandurven om als eerste een verandering in te zetten) nieuwe initiatieven die gebruik maken van de mogelijkheden die door AI worden geboden en waarmee je met één verhaal honderden uitingen kunt maken.
Net als in de journalistiek gaat het bij citymarketing ook om verhalen die raken en verbinden. Dus stelt Brouwers zich de vraag wie straks het verhaal vertelt (zijn dat cities of citizens?) en wie er luistert. Lokale creators kunnen daarin voor citymarketeers een belangrijk middel zijn om valkuilen op te lossen en authentieke verhalen te vertellen. En zo de stap vooruit te zetten die nodig is.
Petra van Dijk (directeur MindLabs Tilburg) vertelt over Mindlabs, dat is ontstaan als samenwerking vanuit de noodzaak om kansen die de kenniseconomie biedt beter te benutten met de inzet van AI. MindLabs werkt hiervoor vanuit een herkenbare plek samen met uiteenlopende partners aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Onder meer door het aanbieden van traineeships (waarmee ook talent behouden blijft voor Tilburg) en projecten rond de praktische inzetbaarheid van AI. Zoals MAI (MindLabs Artificial Intelligence, de virtuele Chief Exploration Officer van Mindlabs).
Met het voorstellen van Tilly Norwood (de eerste AI-actrice) gaat Roos Slegers (Universitair docent Ethiek aan Tilburg University) vervolgens verder in op de ethiek van AI. Hoewel blijkt dat machines steeds algemener worden geaccepteerd (recent onderzoek toont aan dat de nieuwe generatie tieners net zo graag met een chatbot praat als met een mens) zit er ook een keerzijde aan: Uncanny Valley (griezelvallei). De kerstfilm Polar Express is daar een voorbeeld van: als door AI een ‘te perfect plaatje’ wordt neergezet, ontstaat een niet-pluisgevel.
Slegers vraagt zich af of er ook een Uncanny City bestaat. En schetst een scenario met kansen voor het onverwachte: citymarketeers kunnen daarin vatten wat een stad of gebied echt leuk maakt, AI kan dat niet.
Tenslotte neemt Chris van Vleuten (AI-transformist) de aanwezigen mee in een inspirerende presentatie over de praktische toepassing van AI. In een reis door de tijd toont hij aan hoe ongekend snel AI zich ontwikkelt, duidt hij de ontwikkeling van ChatGPT, Copilot en Gemini vanuit de grote Amerikaanse tech-reuzen (met als pleidooi uit de zaal om vooral ook Le Chat van Mistral te benutten, een goede Franse startup als Europees alternatief) en geeft hij met tips en tools inzicht in de mogelijkheden die AI citymarketeers biedt voor dagelijks gebruik. De deelnemers gaan daarna kort zelf aan de slag met twee opdrachten (een goede datastrategie en hoe een goede prompt te schrijven). Vervolgens geeft Chris praktische tips rond veiligheid, gaat hij in op de mogelijkheden van Generative AI (niet alleen tekst maar ook beeld en geluid) en geeft hij voorbeelden hoe AI is te gebruiken om content voor steden en gebieden in te zetten is. Wist je trouwens wat Nano Banana is? Of Vibes (in Meta), Tavus en HeyGen?
Chris adviseert zijn gehoor om vooral met AI te experimenteren. Bijvoorbeeld met Custom GPT als interne marketingassistent voor tone-of-voice, merkverhaal en strategie. En het opzetten van een Content GPT en een Merk GPT zoals op enkele plaatsen al gebeurt.
Tot slot wordt de zaal meegenomen in recente ontwikkelingen zoals talking avatars en producten op basis van AI (waaronder Meta Rayban glasses) en de ontwikkeling rond websites (van SEO naar GEO: Generative Engine Optimalisation).
Chris eindigt met een hoopvol perspectief: als de huidige ontwikkeling zich voortzet kan AI een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van grote problemen in deze tijd (zoals de klimaattransitie).
Bedankt
We bedanken onze sprekers en deelnemers voor de interessante bijeenkomst en inzichten! Daarnaast bedanken we graag Den Bosch Partners voor hun gastvrijheid en het mede mogelijk maken van deze bijeenkomst.