SCHIEDAM EN TILBURG WINNAARS 2023!

De Nationale Citymarketing Trofee is in 2023 gewonnen door Schiedam in de categorie tot 100.000 inwoners en Tilburg in de categorie 100.000 plus inwoners.

Lees hier het volledige juryrapport

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee is uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat op 15 mei 2023 in Kampen heeft plaatsgevonden. 

Over de winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Schiedam

Schiedam: vasthoudend

In de categorie steden kleiner dan 100.000 inwoners ging de Nationale Citymarketing Trofee 2023 naar Schiedam, dat concurrent Den Helder achter zich liet. Niet heel ver overigens, volgens juryvoorzitter Erik Braun. “Beide steden zijn voorbeelden als het gaat om marketing van kleine steden.” Maar voor Schiedam was het een hele opsteker volgens directeur Harrie Dechering van Schiedam Partners. Het succes van zijn stad op marketing-gebied valt volgens hem wel te verklaren. “Vasthouden aan uitgangspunten, de marketingnota uit 2015 is tot op de dag van vandaag nog steeds van toepassing. Zoiets biedt houvast aan iedereen.” De trofee is daar een bewijs voor volgens Harrie. “Een beloning voor iedereen die hier structureel aan gewerkt heeft.”

Juryrapport 2023

Over de winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners: gemeente Tilburg

Tilburg: gaan als de brandweer

De Nationale Citymarketing Trofee 2022 in de categorie grote steden werd dit jaar uitgereikt aan Tilburg. Namens de jury overhandigde Erik Braun de prijs aan directeur Marc Meeuwis van Marketing Tilburg, die liet weten in zijn kantoor al een grote nieuwe kast te hebben staan. “Die hebben we speciaal laten maken door de lokale kringloop, daar kunnen nog heel wat prijzen in.” Tilburg liet Almere, Den Haag en Deventer in dezelfde categorie achter zich en volgens Marc Meeuwis is dat een teken dat zijn stad goed bezig is. “We gaan als de brandweer, en dat terwijl we nog maar acht jaar bezig zijn’’, is zijn enthousiaste reactie op de prijs. “We komen echt uit een underdog-positie, de trots en het zelfvertrouwen in de stad was weg en we hadden echt een grijze muizen status.” Zijn advies aan iedereen die ook kans wil maken op de Nationale Citymarketing Trofee was dan ook helder. “Zorg voor steun bij elkaar, bij de raad en het college. Zo hebben we samen heel veel opgebouwd.’’

Juryrapport 2023