Shaping the Future Delta Zeeland | Robert Govers & Erik van Oosten
Robert Govers over een dynamisch, duurzaam en adaptief Zeeland: “Het gaat over actie’’
“Rust, ruimte, zon, zee strand”, was het imago van Zeeland zegt keynote spreker Robert Govers over Zeeland. “Mooi toeristisch, maar je wilt er niet gevonden worden.’’ Samen met verschillende stakeholders zette hij met zijn International Place Branding Assocation er de schouders onder om dat imago te verbeteren en meer mensen naar Zeeland te trekken. “Voor de fanfare uit lopen’’, zegt Robert. “Je werk gaat over context veranderen. Het gaat over actie.’’ Eenvoudige campagnes werken niet volgens hem, beter is het om bijvoorbeeld ludieke acties te houden. In Zeeland wordt regelmatig het NK ‘Tegen de Wind in Fietsen’ gehouden, bijvoorbeeld. “Het is in alle media geweest. Een tot de verbeelding sprekende actie’’, liet Robert zien aan de hand van nieuwsberichten uit alle internationale media. Zeeland wist haar imago te upgraden met kenmerken als de nuchtere Zeeuwse identiteit, ,de ruimte en het innovatief ondernemen. “Dynamisch, duurzaam en adaptief’’, volgens Robert Govers. Een standvastig merk neerzetten voor de lange termijn is een gigantische uitdaging voor Zeeland volgens hem, een betoog dat Erik van Oosten van VNO-NCW wel kon onderschrijven. ,,Bouwen, werken en ondernemen is een mooi uitgangspunt’’, was Erik’s reactie op het verhaal van Robert Govers. “We hebben de mensen nog steeds keihard nodig. We hadden hier eigenlijk twintig jaar geleden al mee aan de slag moeten gaan.’’ Volgens Robert zit er veel potentie in de samenwerking in Zeeland tussen de grote bedrijven, de gemeenten en het onderwijs. “Er is heel veel positivisme’’.
