‘Land met een plan’: creatieve oplossingen op het gebied van waterbeheer en klimaatbestendigheid in stedelijke delta’s | Gijs van den Boomen

Citymarketeers en zijn vak hebben veel overeenkomsten, zegt directeur Gijs van den Boomen van KuiperCompagnons tegen de congresgangers. “Ons vak gaat steeds meer over verhalen vertellen, wat steeds belangrijker wordt. Verhalen waar mensen in kunnen geloven, en waar ze kracht en energie aan kunnen ontlenen. Als je verhalen kunt vinden waar mensen blij van worden, heb je de halve wereld gewonnen.’’ Zijn stedenbouwkundig bureau schreef het project ‘Nederland in 2121’, een project dat een vervolg kreeg in het rapport ‘Land met een Plan’. In vogelvlucht nam Gijs de deelnemers aan het Nationaal Congres Citymarketing mee door de uitkomsten van dat rapport en de uitdagingen die de toekomst biedt. De stijgende zeespiegel gaat het beeld van Nederland flink veranderen de komende eeuw zo liet Gijs zien met beelden uit het project over de ‘grote verbouwing van Nederland’. Versterking van de kuststrook gaat nodig zijn, maar de marketeers in de Kamper Stadsgehoorzaal wees de ontwerper ook op de groeiende mogelijkheden buiten de randstad. “In de Randstad krijgen ze een blauw hart in plaats van een groen hart. Het is een goed idee om ook Hanzekant van Nederland te gaan ontwikkelen. Het wordt druk in deze contreien’’, weet Gijs nu al over de periferie van Nederland. Maar ook in waterrijke gebieden biedt de stijgende zeespiegel onverwachte voordelen, denkt de directeur van KuiperCompagnons. “Het zou ook nog wel eens leuk kunnen worden”, zegt Gijs die ook beelden liet zien van meedeindorpen in de waterrijke delta’s. “Het is omdenken, omdat het een ander soort nieuwbouwwijk is.” De keynote spreker wenst de citymarketeers een scherpe blik toe, en gaf ze een werkbaar advies mee. ,,Zorg dat je heel goed weet in welk landschap je je bevindt. Als je dat doet, koppel je dat aan de verhalen die bij je passen.’’