Helsinki’s secret behind ‘the best citybranding of the world’ | Chiara Loos
“Cold, boring and expensive’’, weet Chiara Loos van Helsinki Partners over het imago van haar stad waarover ze komt vertellen bij het Nationaal Congres Citymarketing. Haar keynote had als titel ‘The Best City Branding in the World’ maar daar was ze toch bescheiden over. “Die titel heb ik gekregen van de organisatie’’, grapte Chiara. Maar toch liet ze in haar bijdrage zien dat Helsinki alle vooroordelen juist inzette om het tegendeel te bewerkstelligen: de kou is juist goed voor de sauna’s, de saaiheid juist goed voor de vrijheid van doen en laten en dat het duur is heeft het voordeel dat alles in ieder geval werkt. “Finland is wat mensen eigenlijk van Duitsland verwachten’’ aldus de van huis uit Duitse spreker die Helsinki duidelijk in haar hart heeft gesloten. “De meeste mensen zijn aangenaam verrast als ze onze stad bezoeken.” Duurzaamheid, open data en het aantrekken van hoog technologisch opgeleide inwoners zijn kernwaarden van het marketingbeleid van Helsinki, zelfs tijdens de pandemie wist de stad nog volop de aandacht te trekken met het ‘Helsinki Home Delivered’-programma dat een aanzienlijke publicitaire spinn off met zich meebracht. Dankzij de samenwerking met internationale kunstenaars blijft Helsinki de stad ook na de pandemie onder de aandacht brengen van toekomstige bewoners en bezoekers. Chaira besloot haar bijdrage met een opmerkelijk einde: een gezamenlijke mini yoga-sessie met alle congresgangers. “It’s Helsinki’’, was de energieke en toch rustgevende boodschap die Chiara meegaf aan de muisstille congreszaal.
