Op 15 november organiseert het Netwerk Citymarketing Nederland een themabijeenkomst:

‘HET BELANG VAN BIG DATA VOOR DE CITYMARKETING’

city concept

Big data; of ze nu open, urban of smart zijn, is het een hype of kunnen we er gewoonweg niet meer om heen? Wat houdt het in en wat kunnen we er mee in de citymarketing? Het is van essentieel belang om goed inzicht te hebben in het gedrag van de benoemde doelgroepen, hoe deze te beïnvloeden en te weten wat de effecten van de citymarketinginspanningen zijn. Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen van Big Data hierin?

Op 15 november organiseert het Netwerk Citymarketing Nederland hierover een themabijeenkomst. Ruben Dood en Nico Heerschap van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven twee korte introducties van Big Data aan de hand van een toelichting op de recent geopende CBS Urban Data Center in Eindhoven en Europese concrete voorbeelden van de toepassing van data in toerisme. Na deze introductie volgt een paneldiscussie met steden over hun ervaringen met Big Data.

Is WiFi tracking de uitkomst om de verblijfsduur van binnenstadbezoekers in beeld te brengen? Marn van Rhee, senior onderzoeker van de Gemeente Rotterdam, neemt deel aan de paneldiscussie en licht toe waarom Rotterdam heeft gekozen voor een continue meetsysteem dat 24/7 meet hoeveel mensen er in de binnenstad komen en hoe lang ze er verblijven.

Martijn Peltenburg, Beleidsmedewerker Digitale Openbare Ruimte van de Gemeente Den Haag, is ons tweede panellid. Hij deelt de vraagstukken die binnen de gemeente Den Haag naar voren kwamen bij het meten in de openbare ruimte. Vraagstukken zoals hoe om te gaan met de privacy van bezoekers aan de stad en de recente richtlijnen vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens.

Stefan van Aarle, kwartiermaker binnenstad namens het Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg, neemt deel aan de paneldiscussie en licht toe welke kansen het Tilburgse WIFI netwerk, één van grootste stedelijke wifi-netwerken van Europa, biedt voor de monitoring van het functioneren van de binnenstad.

Peter Kentie, directeur van Eindhoven365, neemt deel aan de paneldiscussie en deelt zijn ervaring over het toepassen van de nieuwste beacon technologie voor de bezoekers van Eindhoven.

Programma
13.30 Ontvangst met koffie en thee
13.45 Welkom
13.50 CBS Urban Data Center Eindhoven: een win-win voor statistiek en beleid door Ruben Dood, directeur Statistische dienstverlening CBS
14.20 Europese voorbeelden van het meten van toerisme via mobiele telefonie door Nico Heerschap, CBS Den Haag
15.10 Pauze
15.30 Paneldiscussie met Rotterdam, Den Haag, Tilburg en Eindhoven
16.15 Wrap-up van de middag
16.25 Afsluiting
16.30 Netwerkborrel
17.30 Einde programma